Är du och ditt företag medveten om, och redo att ta itu med de utmaningar som verksamheten står inför idag och i framtiden?
Den strategiska analysen är grundplattformen och en viktig del när vi hjälper våra kunder med att utveckla strategier men erbjuds också som enskild tjänst.
När vi analyserar er verksamhet identifierar vi era nivåer av konkurrenskraft och identifierar därmed ert företags förbättringspotentialer. Vi tittar också på de drivande och externa omvärldsfaktorer (som t.ex. politiska, ekonomiska och teknologiska m.fl.) som kan komma att påverka ert företags möjligheter - både positivt och negativt.
I vår analys utgår vi ifrån ett antal bevisat kritiska faktorer och områden. T.ex. så tittar vi på den interna kulturen, er digitala mognad, ert erbjudande och om ni har de rätta resurserna för att nå de kort- och långsiktigt uppsatta målen. Vidare tittar vi på era kunder; vilka behov har de egentligen, vilka segment köper mest, är dem lönsamma, finns det tvillingar att hitta och vilka bör ni tacka nej till?
Process för analysarbetet
Uppstart och "Workshop nuläge"
Inledningsvis har vi ett uppstartsmöte på ca 1 - 2 tim där vi tillsammans diskuterar igenom och förbereder oss för projektet. Nästa steg är en heldags workshop där vi adresserar, tittar på och fokuserar på olika delar av er verksamhet och affärsmodell. Inför workshopen får ni information om vad ni behöver plocka fram.
Vidare inhämtning av information och fakta
Under workshopen fokuserar vi på er verksamhet. Efter workshopen framkommer det i regel nya frågeställningar vilka kan vara nödvändiga att söka svar på. I detta skede tittar vi också på omvärldsfaktorer och konkurrenter.
SWOT
Informationen vi arbetat fram presenteras vid efterföljande möte och levereras också i rapportform. Resultatet visualiseras i en SWOT, och i ytterligare en modell där era nivåer för konkurrenskraft och förbättringspotentialer tydliggörs.
Beslut och actions
Analysen hjälper er att ta beslut och actions för er framtid. Ni står dock inte ensamma, vi kan även erbjuda er tjänster i den vidare strategiprocessen. Läs mer om strategi här.
Tänk på: era strategier, marknadsplaner, koncept osv - är bara så bra som de insikter och analyser de är byggda på.