Aktuellt & inspiration

Här hittar du nyheter, förhoppningsvis inspiration, en del caseberättelser och annat aktuellt. Är du nyfiken på att veta mer? Kontakta oss gärna.

 

#18/3 Fallstudie, Analys – Strategi – Marknadsplan – Genomförande: ”-Hjälp med lite säljmaterial” – gav 1200% tillväxt på 2 år.

#18/3 Fallstudie, Analys – Strategi – Marknadsplan – Genomförande: ”-Hjälp med lite säljmaterial” – gav 1200% tillväxt på 2 år.

-Hej Peter, vi behöver hjälp att ta fram lite säljmaterial, har du tid att hjälpa oss?

Så inleddes telefonsamtalet en solig vårförmiddag som skulle ge extrem succé en regnig höstdag, -9 månader senare. Säljaren som ringde var känd för oss, från andra sammanhang. Däremot hade vi aldrig hört talas om företaget han representerade. De var verksamma i en industri som levererade till byggbranschen.

 

Avsaknad av struktur, strategi och kunskap om sin marknad

Vid vårt första möte och efter ett antal frågor förstod vi snart att vi behövde få betydligt mer insyn i företaget. Det verkade som om man inte hade någon tydlig struktur, strategi eller kunskap om sin marknad. Företaget levde helt enkelt ”på chans”, dem trodde något och dem prövade något, något den ena dagen, något annat den andra dagen, dvs. klassisk hagelbössa och ”trial and error” som metodik i säljarbetet.

 

Noll förtroende, problem med försäljning

Efter en övergripande snabbanalys bad vi att få träffa ägaren (som hade köpt bolaget som ett konskursbolag) och styrelseordförande i bolaget. Företagets namn (som ingen förstod), hemsida och övrigt kommunikationsmaterial gav noll i förtroende, vilket vi på ett pedagogiskt sätt var tydliga med att förklara. Försäljningen var därefter, problematiskt låg.

 

Analys, verksamhets- och marknadsstrategi:

Mötet med ägaren och styrelseordförande var riktigt bra, vi presenterade vår något brutala kritik på ett konstruktivt sätt och de visade stor förståelse.

Vår återkoppling kunde summeras med: ”Ni behöver inte säljmaterial just nu, ni behöver något annat, ni behöver veta om ni överhuvudtaget har ett existensberättigande”.

De köpte våra argument och vårt efterföljande förslag för att komma vidare

Vårt första steg byggde på att göra en djuplodad analys: av företaget, dess marknad och omvärld. Det visade sig ganska snabbt att marknaden var väldigt attraktiv och skulle så vara i flera år framåt.

 

Omvärldsanalys:

Att marknaden var attraktiv, det kunde vi se genom att analysera konkurrenter och kundstrukturen. Genom macroanalysen som t.ex. behandlade den rådande politiska agendan, ekonomiprognoser och andra trendfaktorer, blev vi än mer övertygade – här fanns massor av positiva tecken och en tydlig position att sikta på.

 

Verksamheten:

Deras fabrik (som var placerad utomlands) hade inte alls den kapacitet ägaren trodde och låtit oss få veta. Produktionskapaciteten var ungefär ¼ av vad som var sagt.

Ägarens härligt entreprenöriella inställning blandat med en bra portion mod och god kassa gjorde att vi fick förtroende att ta fram en verksamhets- och marknadsstrategi, baserad på de analyser vi gjort. 

Verksamhetsstrategin (den inre effektiviteten) innebar att det krävdes stora investeringar i arbetsmiljö och i deras produktionsapparat, med upphandlingar i åttasiffriga belopp. Vidare behövde vi digitalisera stora delar av deras mer ”mjuka processer”.

Marknadsstrategin innebar bl.a. en total ompositionering vilket gav en ny varumärkes- och kommunikationsplattform. I arbetet innefattades namnbyte (som tydligt kommunicerade i vilken bransch de är verksamma), tydlig segmentering och målgruppsfokus (välja bort och välja rätt) samt ett tillspetsat erbjudande som svarade mot de behov målgruppen hade.

Genomförande av strategi och marknadsplan gav kraftig tillväxt

Från första mötet till 9 månader senare hade vi lyckats vända och gjort en rejäl ”turnaround”. Orderstocken hade ökat med 340% jmf. med föregående års årsomsättning och två år senare har tillväxten ökat drygt 1200%.

Insatsen innefattade samtliga av IMCOM CONSULTING GROUP´s tjänster

Uppdragsgivaren drog nytta av alla tjänster vi erbjuder: från managementfrågor som analys, strategi, varumärke, sälj & marknadsföring (smarketing) till ren produktion av kampanjer, hemsidor, trycksaker mm.

 

 

Nyfiken på att veta mer om IMCOM CONSULTING och hur vi kan vara er sparringpartner för tillväxt?

Ovan fallstudie är kort och förenklat berättad. IMCOM CONSULTING har många erfarenheter av att stärka verksamheter genom att vara sparringpartner  och hjälpa till med att ta fram strategier grundade på faktabaserade insikter och analyser. Är du nyfiken på om och hur vi kan hjälpa dig och din verksamhet är du välkommen att höra av dig.  

Peter Imhäuser 
Tel +46 708 728527 
peter@imcom.se

IMCOM  CONSULTING erbjuder en rad olika tjänster som hjälper er att skapa tillväxt, bestående värde och att lösa dina mest utmanande verksamhetsfrågor. Vi ser till helheten och beroende på var i utvecklingen verksamheten är hjälper vi er med analys, strategi, marknadsföring, styrning och struktur – analogt och digitalt. Från teori till genomförande. Vi gör det tätt tillsammans med er och med ett fokuserat uppdrag – att förbättra er verksamhet och stärka er konkurrenskraft. 

Previous Article #Fallstudie - Marknadsstrategi/Positionering: Tydligt särskiljande och fokus ger omedelbar effekt
Print
56

Name:
Email:
Subject:
Message:
x